Klas 5 F | Schriftelijk lezen: |
Referentieniveau in relatie tot de doelen uit Taalinlijn
Schriftelijke taalvaardigheden |
|
lezen van teksten |
|
1. lezen van fictionele teksten |
|
kan teksten met wisselend vertellers perspectief lezen |
Herkent het genre. |
kan eenvoudige adolescentenliteratuur herkennend lezen |
Het verhaal heeft een dramatische verhaallijn waarin de spanning af en toe wordt onderbroken door gedachten en beschrijvingen. De verhaalstructuur is helder. Poëzie en liedjes hebben bij voorkeur een verhalende inhoud en emotionele lading. |
begrijpen: kan het denken, voelen en handelen van de personages beschrijven |
Kan het denken, voelen en handelen van personages beschrijven. |
begrijpen: kan de geschiedenis chronologisch navertellen |
Kan de geschiedenis chronologisch navertellen. |
interpreteren: kan bepalen in welke mate de personages en gebeurtenissen herkenbaar en realistisch zijn |
Kan bepalen in welke mate de personages en gebeurtenissen herkenbaar en realistisch zijn. Kan personages typeren, zowel innerlijk als uiterlijk. Kan het onderwerp van de tekst benoemen. |
2. lezen van informatieve teksten |
|
kan studieteksten zoals in een encyclopedie |
Kan eenvoudige teksten lezen over alledaagse onderwerpen en over onderwerpen die aansluiten bij de leefwereld en over onderwerpen die verder van de leerling afstaan. De teksten hebben een heldere structuur. Verbanden in de tekst worden duidelijk aangegeven. De teksten hebben overwegend een lage informatiedichtheid en zijn niet te lang. |
kan betogende teksten lezen |
Kan betogende, vaak redundante teksten lezen, zoals reclameteksten, advertenties, folders, maar ook brochures van formele instanties of licht opiniërende artikelen uit tijdschriften. |
begrijpen: kan de hoofdgedachte van een tekst weergeven |
Kan hoofdgedachte van een tekst weergeven. |
kan geschikte teksten vinden |
Kan systematisch informatie zoeken (op bv. het internet of in de schoolbibliotheek), bijvoorbeeld op basis van trefwoorden. |
3. leespromotie |
|
kan favoriete boeken en genres aangeven |
Kan de tekst met realistische argumenten evalueren en persoonlijke reacties toelichten met voorbeelden uit de tekst. |
is actief bij leesactiviteiten die buiten het normale |
|
4. technisch lezen |
|
hebben eindniveau technisch lezen AVI plus bereikt |
|
Spelling |
|
Herhaling van vorig jaar |
|
beheerst behandelde spelling werkwoorden |
|
beheerst behandelde spelling categoriewoorden |
|
beheerst interpunctie |
Dubbele punt, punt, komma, puntkomma, uitroepteken, vraagteken, aanhalingsteken, trema, accent |
Begrijpend lezen |
|
kinderen hebben kennis gemaakt met begrijpend leesstrategieën |
Kan hoofdgedachte van een tekst weergeven. |
kan relaties tussen en binnen teksten evalueren en beoordelen |
Legt relaties tussen tekstuele informatie en meer algemene kennis. Kan relaties tussen en binnen teksten evalueren en beoordelen |
zoekend |
|
globaal |
|
nauwkeurig |
|
studerend |
|
voorkennis mobiliseren |
|
voorspellen en verifiëren |
|
samenvatten |
|
inferenties maken |
|
soort tekst bepalen |
|
vragen stellen aan de tekst |
|
herkennen van de structuur |
|
tekstbegrip bewaken |
|
betekenis achterhalen |
|
Kinderen hebben kennis gemaakt met tekstsoorten |
|
kinderen hebben kennis gemaakt met diverse tekstsoorten |
Kan informatieve teksten lezen, waaronder schoolboek en studieteksten (voor taal- en zaakvakken), standaardformulieren, populaire tijdschriften, teksten van internet, notities en schematische informatie (waarin verschillende dimensies gecombineerd worden) en het alledaagse nieuws in de krant. Kan instructieve teksten lezen, zoals recepten, veel- voorkomende aanwijzingen en gebruiksaanwijzingen en bijsluiters van medicijnen. |
een tekst met probleem |
|
een overtuigende tekst |
|
een tekst waarin een verzoek wordt gedaan |
|
een tekst waarin een uitleg wordt gegeven |
|
column |
|
verslag |
|
toneeltekst |
|
bijsluiters van medicijnen |
|
recepten, gebruiksaanwijzingen |
|
informatie waarin verschillende dimensies gecombineerd worden |
|
tv gids |
|
gedichten |
|
Download het hele word doc voor klas 6